Rawatan laser antara kaedah buang kutil

0 comments
SAYA terbaca artikel bertajuk ‘kutil boleh dirawat’. Untuk pengetahuan doktor, saya turut mengalami masalah terbabit. Di pangkal zakar saya ada satu kutil seperti daging berjuntai dan beberapa biji gelembung seperti biji kecil di zakar. Ia berbeza dengan kutil atau daging berjuntai yang saya sebutkan tadi. Ia seperti bintik atau ketulan biji berwarna gelap. Kini saya berasa risau sama ada adakah saya terkena jangkitan HPV atau sebaliknya. Saya berkahwin dua tahun lalu dan pernah menjalani ujian darah untuk memeriksa STD. Dalam ujian itu saya didapati tidak dijangkiti HIV, VDRL dan herpes, tetapi positif bagi Chlamydia. Bagaimanapun, doktor yang merawat saya menjelaskan ia tidak berbahaya. Adakah masalah kutil dan biji kecil yang saya hadapi itu terjadi disebabkan virus berkenaan? AZLAN Muar Syabas saya ucapkan kerana anda peka mengenai kesihatan seksual, yang bermaksud anda berani menjalani pemeriksaan saringan kuman dan kuman virus serta peka dengan penjaga kesihatan yang diperlukan memandangkan anda mempunyai gejala penyakit kelamin. Jangkitan kuman virus Chlamydia dapat dikesan melalui ujian darah dan tahap keganasan penyakit dapat diukur melalui ujian darah. Jika jangkitan itu didapati masih lagi aktif, rawatan sewajarnya akan diberi oleh doktor kepada anda dan pasangan. Mengenai gejala jangkitan herpes, nampaknya isteri anda mempunyai virus itu di dalam badannya, tapi tidak ada simptom seperti kemunculan gelembung kepada kulit di bahagian bibir atau bahagian genital (jika transmissi dari oral kegenital). Anda pula ada gejala jangkitan HPV di penghujung anggota kelamin. Kemungkinan pasangan anda terdedah kepadanya. Cara terbaik ialah pasangan anda mendapatkan suntikan vaksin HPV di mana-mana klinik. Sedikit sebanyak jika badannya membina kekuatan pertahanan badan kepada beberapa kuman HPV yang dikaitkan dengan kanser pangkal rahim, sudah tentu kesihatan seksualnya terjamin. Anda perlu mendapatkan rawatan untuk menghapuskan kutil terbabit. Ubat yang biasa disyorkan untuk kutil atau ketuat genital ialah ‘Aldara’. Ubat ini perlu mendapat arahan dan kebenaran daripada doktor terlebih dulu. Cara lain ialah rawatan ‘laser’, membakar atau kauteri. Ubat digunakan untuk ‘membakar’ ketuat di tapak kaki atau tangan tidak boleh digunakan pada anggota kelamin. Mengenai kutil besar di pangkal anggota kelamin anda, ia boleh dibedah dan dibuang oleh doktor jika anda mahu. Anda juga boleh berjumpa doktor keluarga untuk mengendalikan semua masalah berkaitan atau berjumpa pakar STD dan kulit atau pakar perubatan. Semua hospital kerajaan dan swasta mempunyai pakar terlatih yang dapat membantu anda.
If you like this post, please share it!
Digg it StumbleUpon del.icio.us Google Yahoo! reddit

No Response to "Rawatan laser antara kaedah buang kutil"

Catat Ulasan