Cara hilang daki

0 comments
SAYA ingin tahu bagaimana boleh membersihkan kesan daki yang amat gelap di celah kangkang saya sejak 10 tahun yang lalu?
REMY,
Petaling Jaya, Selangor



Kulit di bahagian kelangkang dan berdekatan anggota kelamin ialah kulit yang berjenis lembut, licin dan mengandungi banyak tisu elastik dan pepundi peluh serta pelembap.

Jika kebetulan individu itu gempal dan kulit kelangkangnya bergesel antara satu dengan yang lain, tisu kulit akan mengalami radang. Kulit akan hilang kelicinan dan kering.

Bahagian lapisan kulit bergelar lapisan malphigian akan menjadi lebih gelap. Kegelapan, kekeringan dan penebalan kulit akibat keradangan yang kronik ini bukan daki!

Apabila keradangan kulit reda dan kulit lembap dan segar maka kulit akan jadi lebih cerah. Jarang sekali berlaku kemelecetan kulit akibat digaru dan ini akan mendedahkan kulit itu kepada kulat atau kuman.

Jangkitan kulat di kelangkang perlu dirawat supaya kegatalan tidak ketara yang boleh membuatkan kegelapan itu itu menjadi lebih ketara. Anda boleh gunakan krim yang boleh dibeli di farmasi tanpa preskripsi sebagai pelembap dan sabun untuk mencuci kelangkang. Jika dalam dua minggu tiada sebarang perubahan, anda boleh rujuk kepada pakar kulit untuk rawatan lanjut.

If you like this post, please share it!
Digg it StumbleUpon del.icio.us Google Yahoo! reddit

No Response to "Cara hilang daki"

Catat Ulasan