Sukar mengandung

0 comments
SOALAN

SAYA berusia 23 tahun dan berkahwin sejak empat tahun lalu tetapi tiada anak. Saya ada masalah senggugut dan mencuba pelbagai posisi ketika bersama suami.

Baru-baru ini saya mengalami masalah pada vagina saya, ia seolah-olah radang (terasa panas bila disentuh dengan tangan dan rasa seperti miang) dan berlanjutan beberapa hari.

Ia berlaku dua kali dan saya bimbang jika menghidap radang vagina. Apa harus saya lakukan?

KHAT
Bukit Antarabangsa
Ampang, Selangor


JAWAPAN


Merancang untuk mendapat cahaya mata bukan sekadar mengubah posisi dalam persetubuhan. Ia lebih daripada itu apabila jangka masa perkahwinan itu sudah lama, terutama macam anda yang berkahwin empat tahun dan sepatutnya sudah ada anak.

Anda ada nyatakan mengalami senggugut. Ini bukan petanda tidak subur yang biasa dikaitkan. Kebetulan anda menghidap senggugut seperti lebih 20 hingga 30 peratus wanita mengalaminya.

Hanya dengan pemeriksaan kesuburan yang komprehensif, anda dapat mengetahui masalah sebenar yang anda lewat hamil. Jadi anda dan pasangan perlu menjalani pemeriksaan kesuburan bersama.

Ujian awal ialah untuk mengenal pasti kemampuan anda menghasilkan telur melalui sukatan hormon Progesterone pada hari ke 21-23 putaran haid anda dan sama anda suami anda menghasilkan benih yang mencukupi, aktif dan berbentuk normal.

Jika kedua-duanya baik, pemeriksaan susulan ditumpukan kepada anda, iaitu anda menjalani ujian untuk mengenal pasti keadaan rahim dan salur telur anda.

Ini boleh dilakukan melalui ujian x-ray rahim yang bergelar HSG. Jadi jangan lengah-lengahkan lagi untuk berjumpa doktor.

Mengenai masalah faraj miang dan rasa pijar atau radang, ini masalah kesihatan dan perlu dirujuk kepada doktor. Jarang jangkitan kulat yis menyebabkan permukaan faraj dan bibir kecil anggota kelamin perempuan merah, gatal dan radang.

Jika dibiarkan, keradangan ini merosakkan kulit anggota kelamin dan mendedahkannya kepada jangkitan kuman yang lebih dahsyat.

Jumpa doktor untuk kedua-dua masalah itu. Mudah-mudahan anda dapat penyelesaiannya daripada mendiamkan diri.Sukar mengandung
If you like this post, please share it!
Digg it StumbleUpon del.icio.us Google Yahoo! reddit

No Response to "Sukar mengandung"

Catat Ulasan