Ibarat perempuan

0 comments
SAYA pelajar lelaki berumur 17 tahun. Masalah saya ialah saya mempunyai buah dada yang besar dan saiznya hampir sama dengan perempuan. Saya sangat runsing dan saya juga selalu diejek kawan.

Ia mula membesar sejak saya di tingkatan satu. Saya tidaklah gemuk sangat dan berat badan saya 70 kilogram. Saya lihat kawan yang lebih gemuk daripada saya tidak mempunyai buah dada sebesar saya.

Diharapkan doktor boleh beritahu dengan terperinci sebab terjadinya perkara ini kepada saya dan cara mengatasinya supaya buah dada saya tidak besar dan kelihatan seperti lelaki lain.



RUNSING

Kuala Lumpur




Anda mempunyai buah dada yang besar dan situasi ini dikenali sebagai ‘gynecomastia’ atau ‘gynecomazia’. Perkara ini biasa berlaku kepada lelaki yang mempunyai tubuh badan besar atau gempal.

Saiz dan bentuk buah dada dipengaruhi pundi susu dan lemak. Lelaki mempunyai pundi susu yang tidak membina walaupun pada peringkat awal baligh ia mengembang dan radang akibat tindak balas hormon.

Jika saiz buah dada anda besar dan kebetulan anda gemuk, punca utama ialah kandungan lemak yang banyak dalam buah dada.

Jika kebetulan tompok coklat atau ‘areolar’ anda besar, buah dada anda akan kelihatan seperti buah dada perempuan.

Sebilangan lelaki memang mempunyai buah dada besar walaupun dia tidak gemuk, tetapi lemak dalam buah dada lebih daripada biasa. Sebahagian lelaki mendapati buah dadanya membesar apabila dia mula melakukan pembinaan badan seperti mengangkat besi dan makan protin serta menjalani terapi suntikan hormon anabolik untuk ketumbesaran otot.

Hormon itu boleh bertukar menjadi hormon perempuan dan secara langsung mengakibatkan buah dadanya membesar. Tiada cara berkesan untuk mengurangkan saiz buah dada kecuali melalui pembedahan pembuangan lemak dan tisu buah dada.

Kaedah menambat buah dada membalut dengan kain tebal hanya menyakitkan dada dan apabila kain itu ditanggalkan, buah dada menonjol kembali. Sama juga dengan pengambilan hormon lelaki atau hormon testosterone.

Ia tidak akan mengecilkan buah dada, malah membesarkan saiznya. Jika anda dapat terima keadaan mempunyai buah dada besar, anda tidak perlu khuatir kerana keadaan ini bukan penyakit dan tidak mengakibatkan apa-apa masalah.

Di Jepun, banyak lelaki mempunyai buah dada besar kerana mereka membina badan untuk menjadi ahli gusti sumo. Mereka berasa bangga dengan saiz buah dada mereka dan mereka juga membeli baju dalam yang dibuat khas untuk mereka!

Jika anda tidak dapat terima keadaan ini, anda boleh jumpa doktor untuk menjalani pembedahan pembuangan lemah dan tisu buah dada.
If you like this post, please share it!
Digg it StumbleUpon del.icio.us Google Yahoo! reddit

No Response to "Ibarat perempuan"

Catat Ulasan