Ketulan hitam tumbuh pada alat kelamin

0 comments
SEJAK akhir-akhir ini saya perasan ada bintik ketulan hitam timbul sekitar bulu di tepi alat kelamin. Biji hitam itu lebih kurang macam tahi lalat tetapi ia kelihatan lebih menonjol. Keadaan itu merisaukan saya, apa sebenarnya berlaku dan adakah ia mendatangkan kesan tidak baik pada masa depan?
KHAIRUL
Kuantan, Pahang Kulit anggota kelamin lelaki dan wanita daripada jenis kulit yang halus dan tiada lapisan lemak, sebaliknya hanya lapisan tisu pengembang. Jika kulit itu radang akibat geselan, lebihan kulit atau ‘kutil’ boleh muncul.

Kadangkala lebihan kulit itu timbul akibat tekanan kuman virus ketuat dan apabila kuman virus tak aktif lagi, kutil ketuat tertanggal atau hilang.

Ketumbuhan kutil itu ada beberapa jenis, jika dekat tundun, ia lebih kepada ketuat leper atau ‘flat wart’ dan jika ia seperti gentel dan kelihatan seperti daging atau ‘cauliflower’ ia jenis jangkitan kelamin ‘genital wart’.

Apa yang saya terangkan ini hanya maklumat semata-mata dan saya tidak tahu jika anda ada jangkitan ketuat atau kutil biasa. Jadi mustahak untuk anda berjumpa doktor untuk diperiksa atau dirujuk kepada pakar kulit.

Jangkitan kulit anggota kelamin oleh virus ketuat boleh berlaku pada bila-bila masa dan ada pelbagai jenis kuman virus ketuat.

Jarang berlaku perubahan prakanser akibat tekanan virus ketuat kepada kulit anggota kelamin lelaki walaupun perkara itu pernah dilaporkan.

Secara umumnya kulit anggota kelamin lelaki tidak mudah berubah dengan ketara, tidak seperti kulit pangkal rahim wanita yang boleh berubah kepada prakanser jika terkena jangkitan kuman ketuat untuk jangka masa lama.

Bagi wanita yang mahu mengelak terkena jangkitan virus ketuat hingga boleh menyebabkan kanser itu, kini ada suntikan pelalian untuk mencegahnya.
If you like this post, please share it!
Digg it StumbleUpon del.icio.us Google Yahoo! reddit

No Response to "Ketulan hitam tumbuh pada alat kelamin"

Catat Ulasan